Φοιτητές και μέλη ΔΕΠ Α.Π.Θ.

Από εδώ συνδέονται οι χρήστες που έχουν ενεργό λογαριασμό στο Κέντρο Διαχείρισης Δικτύου ΑΠΘ.

Εγγραφή

Εταιρίες/Φορείς

Είστε Επιχείρηση; Εγγραφείτε σήμερα και δείτε πως μπορεί η συνεργασία σας με τη Δομή Απασχόλησης και Σταδιοδρομίας να σας ευνοήσει

Εγγραφή

Απόφοιτοι

Αν έχετε ήδη ενεργοποιημένο λογαριασμό αποφοίτου, μπορείτε να συνδεθείτε στο σύστημα πατώντας το κουμπί "Σύνδεση". Πατήστε στο κουμπί "Εγγραφή" για οδηγίες δημιουργίας καινούριου λογαριασμού.

Εγγραφή
Για να συνδεθείτε στο πληροφοριακό σύστημα ΔΑΣΤΑ ως φοιτητής θα πρέπει να εισαγάγετε τα στοιχεία σας στην πύλη του Κέντρου Διαχείρισης Δικτύου ΑΠΘ

Σύνδεση

Ως φοιτητής δε χρειάζεται να εγγραφείτε στο πληροφοριακό σύστημα της ΔΑΣΤΑ εφόσον διαθέτετε ενεργό ιδρυματικό λογαριασμό στην πύλη του Κέντρου Διαχείρησης Δικτύου ΑΠΘ
Εφόσον έχετε δημιουργήσει λογαριασμό στην Πύλη αποφοίτων του ΑΠΘ μπορείτε να συνδεθείτε κάνοντας χρήση του αντίστοιχου username & password Σύνδεση
Για να συνδεθείτε στο πληροφοριακό σύστημα της ΔΑΣΤΑ ως απόφοιτος του ΑΠΘ θα πρέπει πρώτα να έχετε δημιουργήσει λογαριασμό στην Πύλη αποφοίτων του ΑΠΘ
Διαδικασία εγγραφής
  • Δημιουργήστε λογαριασμό στην πύλη αποφοίτων του ΑΠΘ
  • Επιβεβαιώστε τα στοιχεία σας από το mail που θα σας στείλει το alumni
  • Βάλτε το συνθηματικό που επιθυμείτε
  • Κάντε τη σύνδεση τίτλων σπουδών για να ενεργοποιηθεί ο λογαριασμός σας
  • Χρησιμοποιήστε τους κωδικούς που έχετε στην πύλη αποφοίτων για να συνδεθείτε στην ιστοσελίδα της ΔΑΣΤΑ ως απόφοιτος.
Αφού συνδεθείτε, για τη λήψη του Newsletter θα πρέπει επιπλέον
  • Να Δηλώσετε στην καρτέλα σας τα επιστημονικά ενδιαφέροντα για τα οποία θέλετε να ενημερώνεστε και
  • Να επιλέξετε "Λήψη newsletter" και "Html newsletter".

Δημιουργία Νέου Λογαριασμού στην Πύλη Αποφοίτων

Εφόσον έχετε δημιουργήσει λογαριασμό στη ΔΑΣΤΑ μπορείτε να συνδεθείτε κάνοντας χρήση του αντίστοιχου username & password Σύνδεση
Εάν είστε εκπρόσωπος εταιρίας/φορέα μπορείτε εύκολα να δημιουργήσετε λογαριασμό στη ΔΑΣΤΑ ώστε να έχετε πρόσβαση στις παρεχόμενες υπηρεσίες (θέσεις πρακτικής άσκησης, ανάρτηση αγγελίας, αναζήτηση βιογραφικών αποφοίτων κ.λ.π.)

Εγγραφή Εταιρίας/Φορέα

Για να συνδεθείτε στο πληροφοριακό σύστημα ΔΑΣΤΑ ως Μέλος ΔΕΠ θα πρέπει να εισαγάγετε τα στοιχεία σας στην πύλη του Κέντρου Διαχείρισης Δικτύου ΑΠΘ

Σύνδεση
Ως Μέλος ΔΕΠ δε χρειάζεται να εγγραφείτε στο πληροφοριακό σύστημα της ΔΑΣΤΑ εφόσον διαθέτετε ενεργό ιδρυματικό λογαριασμό στην πύλη του Κέντρου Διαχείρησης Δικτύου ΑΠΘ
  • Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις υπηρεσίες του δικτύου Μεντόρων που αποσκοπεί στην υποστήριξη των νεοεισερχόμενων στην αγορά εργασίας και την επιχειρηματικότητα.
  • Εφόσον διαθέτετε ενεργό ιδρυματικό λογαριασμό στην πύλη του Κέντρου Διαχείρησης Δικτύου ΑΠΘ δε χρειάζεται να εγγραφείτε στο πληροφοριακό σύστημα της ΔΑΣΤΑ
  • Για να συνδεθείτε, θα πρέπει να εισαγάγετε τα στοιχεία σας στην πύλη του Κέντρου Διαχείρισης Δικτύου ΑΠΘ
Σύνδεση
  • Δηλώστε συμμετοχή στην Πρακτική Άσκηση του τμήματος/σχολής σας
  • Εφόσον διαθέτετε ενεργό ιδρυματικό λογαριασμό στην πύλη του Κέντρου Διαχείρησης Δικτύου ΑΠΘ δε χρειάζεται να εγγραφείτε στο πληροφοριακό σύστημα της ΔΑΣΤΑ
  • Για να συνδεθείτε, θα πρέπει να εισαγάγετε τα στοιχεία σας στην πύλη του Κέντρου Διαχείρισης Δικτύου ΑΠΘ
Σύνδεση
  • Αν είστε απόφοιτος του ΑΠΘ, η υπηρεσία αυτή σας δίνει τη δυνατότητα να λαμβάνετε ενημέρωση στο email σας για τις νέες θέσεις εργασίας που σχετίζονται με το επιστημονικό σας πεδίο, καθώς και άλλα νέα και ανακοινώσεις που σας αφορούν
  • Πατήστε στο κουμπί ‘Εγγραφή’ για να δείτε τις οδηγίες και να ακολουθήσετε τη διαδικασία δημιουργίας νέου λογαριασμού.
  • Αν έχετε ήδη δημιουργήσει λογαριασμό, απλώς συνδεθείτε στο σύστημα ως χρήστης για να διαχειριστείτε τα στοιχεία στην προσωπική σας καρτέλα και να κάνετε χρήση της υπηρεσίας.
Σύνδεση Εγγραφή
  • Αν είστε απόφοιτος του ΑΠΘ, η υπηρεσία αυτή σας παρέχει τη δυνατότητα να αναρτήσετε στην καρτέλα αποφοίτου τα τυπικά προσόντα (πτυχία, ξένες γλώσσες, προϋπηρεσία, δημοσιεύσεις κ.λπ.), καθώς και το βιογραφικό σας στη μορφή που το έχετε διαμορφώσει. Τα στοιχεία αυτά αποθηκεύονται στη βάση βιογραφικών και είναι διαθέσιμα μόνο στις επιχειρήσεις που συνεργάζονται με τη ΔΑΣΤΑ του ΑΠΘ και αναζητούν προσωπικό.
  • Πατήστε στο κουμπί ‘Εγγραφή’ για να δείτε τις οδηγίες και να ακολουθήσετε τη διαδικασία δημιουργίας νέου λογαριασμού.
  • Αν έχετε ήδη δημιουργήσει λογαριασμό, απλώς συνδεθείτε στο σύστημα ως χρήστης για να διαχειριστείτε τα στοιχεία στην προσωπική σας καρτέλα και να κάνετε χρήση της υπηρεσίας.
Σύνδεση Εγγραφή
  • Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις υπηρεσίες του δικτύου Μεντόρων που αποσκοπεί στην υποστήριξη των νεοεισερχόμενων στην αγορά εργασίας και την επιχειρηματικότητα.
  • Πατήστε στο κουμπί ‘Εγγραφή’ για να δείτε τις οδηγίες και να ακολουθήσετε τη διαδικασία δημιουργίας νέου λογαριασμού.
  • Αν έχετε ήδη δημιουργήσει λογαριασμό, απλώς συνδεθείτε στο σύστημα ως χρήστης για να διαχειριστείτε τα στοιχεία στην προσωπική σας καρτέλα και να κάνετε χρήση της υπηρεσίας.
Σύνδεση Εγγραφή
  • Μέσω της υπηρεσίας αυτής μπορείτε να συμμετάσχετε στο Πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης δηλώνοντας την περίοδο και τη σχολή που σας ενδιαφέρει. Αν θέλετε να ανακοινώσετε θέση πρακτικής άσκησης εκτός του Προγράμματος (π.χ. για τμήματα που δεν εντάσσονται στο πρόγραμμα), μπορείτε να το κάνετε μέσω δημοσίευσης Θέσεων Εργασίας.
  • Πατήστε στο κουμπί ‘Εγγραφή’ για να δείτε τις οδηγίες και να ακολουθήσετε τη διαδικασία δημιουργίας νέου λογαριασμού.
  • Αν έχετε ήδη δημιουργήσει λογαριασμό, απλώς συνδεθείτε στο σύστημα ως χρήστης για να διαχειριστείτε τα στοιχεία στην προσωπική σας καρτέλα και να κάνετε χρήση της υπηρεσίας.
Σύνδεση Εγγραφή
  • Μέσω της υπηρεσίας αυτής μπορείτε να αναρτήσετε θέσεις εργασίας, οι οποίες θα δημοσιευθούν στην ιστοσελίδα της ΔΑΣΤΑ και θα αποσταλούν μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος στα μέλη μας.
  • Πατήστε στο κουμπί ‘Εγγραφή’ για να δείτε τις οδηγίες και να ακολουθήσετε τη διαδικασία δημιουργίας νέου λογαριασμού.
  • Αν έχετε ήδη δημιουργήσει λογαριασμό, απλώς συνδεθείτε στο σύστημα ως χρήστης για να διαχειριστείτε τα στοιχεία στην προσωπική σας καρτέλα και να κάνετε χρήση της υπηρεσίας.
Σύνδεση Εγγραφή
  • Μέσω της υπηρεσίας αυτής μπορείτε να αναζητήσετε βιογραφικά αποφοίτων και να φιλτράρετε τα αποτελέσματα της αναζήτησης σύμφωνα με τα κριτήρια που επιθυμείτε (ακαδημαϊκό επίπεδο, τμήμα, ξένες γλώσσες, προϋπηρεσία).
  • Πατήστε στο κουμπί ‘Εγγραφή’ για να δείτε τις οδηγίες και να ακολουθήσετε τη διαδικασία δημιουργίας νέου λογαριασμού.
  • Αν έχετε ήδη δημιουργήσει λογαριασμό, απλώς συνδεθείτε στο σύστημα ως χρήστης για να διαχειριστείτε τα στοιχεία στην προσωπική σας καρτέλα και να κάνετε χρήση της υπηρεσίας.
Σύνδεση Εγγραφή
  • Μέσω της υπηρεσίας αυτής μπορείτε να συμμετάσχετε στο δίκτυο μεντόρων, ώστε να συμβάλετε στην υποστήριξη και εμψύχωση των νεοεισερχόμενων στην αγορά εργασίας και την επιχειρηματικότητα.
  • Πατήστε στο κουμπί ‘Εγγραφή’ για να δείτε τις οδηγίες και να ακολουθήσετε τη διαδικασία δημιουργίας νέου λογαριασμού.
  • Αν έχετε ήδη δημιουργήσει λογαριασμό, απλώς συνδεθείτε στο σύστημα ως χρήστης για να διαχειριστείτε τα στοιχεία στην προσωπική σας καρτέλα και να κάνετε χρήση της υπηρεσίας.
Σύνδεση Εγγραφή
  • Διαχειριστείτε την Πρακτική Άσκηση του τμήματος σας
  • Εφόσον διαθέτετε ενεργό ιδρυματικό λογαριασμό στην πύλη του Κέντρου Διαχείρησης Δικτύου ΑΠΘ δε χρειάζεται να εγγραφείτε στο πληροφοριακό σύστημα της ΔΑΣΤΑ
  • Για να συνδεθείτε, θα πρέπει να εισαγάγετε τα στοιχεία σας στην πύλη του Κέντρου Διαχείρισης Δικτύου ΑΠΘ
Σύνδεση
  • Δηλώστε συμμετοχή για να μπορείτε να παρέχετε συμβουλευτική σε φοιτητές και αποφοίτους σχετικά με θέματα σπουδών και εργασίας.
  • Εφόσον διαθέτετε ενεργό ιδρυματικό λογαριασμό στην πύλη του Κέντρου Διαχείρησης Δικτύου ΑΠΘ δε χρειάζεται να εγγραφείτε στο πληροφοριακό σύστημα της ΔΑΣΤΑ
  • Για να συνδεθείτε, θα πρέπει να εισαγάγετε τα στοιχεία σας στην πύλη του Κέντρου Διαχείρισης Δικτύου ΑΠΘ
Σύνδεση

Τι είναι το Mentoring;

Οι πρώτες αναφορές σε μέντορες τοποθετούνται χρονικά στην Αρχαία Ελλάδα, όταν ο βασιλιάς Οδυσσέας πριν εγκαταλείψει την πατρίδα του, την Ιθάκη, για να πάει στον πόλεμο της Τροίας ζήτησε από τον Μέντορα να αναλάβει τη φροντίδα του υιού του, Τηλέμαχου. Ο Μέντορας ανέλαβε το ρόλο του γονέα, δασκάλου, φίλου και συμβούλου για τον νεαρό Τηλέμαχο για είκοσι χρόνια, ενώ ο Οδυσσέας έλειπε.

 

To mentoring είναι μια δυνατή συναισθηματική αλληλεπίδραση και σχέση, μεταξύ ενός γηραιότερου και ενός νεότερου ατόμου, στην οποία το νεότερο άτομο εμπιστεύεται, καθοδηγείται και αγαπά το γηραιότερο. Ο μέντορας υποστηρίζει, κατευθύνει και συμβουλεύει έναν νεότερο ενήλικα καθώς αποκτά γνώσεις για τον κόσμο των ενηλίκων και το χώρο εργασίας. Για λόγους απλούστευσης και για τις ανάγκες του παρόντος εγχειριδίου θα χρησιμοποιηθεί ο ακόλουθος ορισμός του mentoring:

“Το mentoring είναι μια προσωπική σχέση μεταξύ ενός έμπειρου στελέχους (συνήθως μεγαλύτερης ηλικίας), ο οποίος συμπεριφέρεται ως υπόδειγμα,, δάσκαλος, καθοδηγητής και προστάτης, για τον λιγότερο έμπειρο (συνήθως νεότερο σε ηλικία) επαγγελματία ή εργαζόμενο.”

Παρόλο που δεν υπάρχει ένας κοινά αποδεκτός όρος για το mentoring, υπάρχει ομοφωνία ως προς τις λειτουργίες που επιτελεί και τις ανάγκες που καλείται να αντιμετωπίσει.

Τα πλεονεκτήματα του Mentoring

  •  Αξιοποιεί εμπειρίες, γνώσεις και καλές πρακτικές που έχουν αναπτυχθεί σε μία περιοχή ή σε μία επιχειρηματική ομάδα.
  •  Συμβάλει στην εμπλοκή, σε μια διαδικασία εκμάθησης.
  •  Συμβάλει στην διάδοση καλών πρακτικών που ευνοούν την ανάπτυξη του επιχειρηματικού πνεύματος μεταξύ των νέων επιχειρηματιών.
  •  Διαμορφώνει και ενισχύει το δίκτυο σχέσεων μεταξύ των επιχειρηματιών.
  •  Ενδυναμώνει και αναπτύσσει τις νέες και μικρές επιχειρήσεις, σε τοπικό επίπεδο.
  • Αποτελεί ένα αξιόλογο εργαλείο υποστήριξης των διαδικασιών αλλαγής. Οι σχέσεις του mentoring είναι χρήσιμες και απαραίτητες σε μια μεταβατική φάση. Για παράδειγμα, κατά την φάση έναρξης της δραστηριότητας μιας επιχείρησης, στην προώθηση νέων προϊόντων ή στην διείσδυση σε νέες αγορές, κλπ.
  • Ο μέντορας παρέχει στον καθοδηγούμενό του γνώσεις, συμβουλές, προκλήσεις, καθοδήγηση και υποστήριξη στην προσπάθεια του δεύτερου να ενταχθεί στο επαγγελματικό του περιβάλλον. Το mentoring ενσωματώνει πολλές λειτουργίες: διδασκαλία, συμβουλευτική, εποπτεία, φιλία, καθοδήγηση κ.α.

Ποιoς είναι ο μέντορας;

  • Ο μέντορας έχει τον ρόλο να εδραιώσει μια σχέση εμπιστοσύνης και «εγγύτητας» με τον νέο επιχειρηματία, να παρέχει υποστήριξη, καθοδήγηση και ανεξάρτητη γνώμη, σε σχέση με τις ευκαιρίες που ο νέος επιχειρηματίας θα χρειαστεί να εξετάσει, αφήνοντας τον να πάρει την τελική απόφαση.
  • Είναι ένα άτομο «έμπιστο και σοφό» που συμβουλεύει, με διάθεση να βοηθήσει ουσιαστικά και να αποτρέψει τα μοιραία λάθη.

Τι δεν πρέπει να κάνει ο μέντορας;

  • Ο μέντορας δεν πρέπει να πει στον νέο επιχειρηματία τι να κάνει ή να πάρει αποφάσεις στην θέση του.
  • Ο μέντορας δεν είναι ένας επαγγελματίας σύμβουλος, αλλά ένα άτομο σοφό και τίμιο.
  • Ο μέντορας δεν παρουσιάζει την προσωπική του επιχειρηματική περίπτωση ή εμπειρία ως μοναδικό σημείο αναφοράς, αντιθέτως προτείνει μία διαφορετική γωνία παρατήρησης των προβλημάτων.

Ποια είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά ενός καλού Μέντορα;

  • Διακρίνεται για την προθυμία του να μοιραστεί δεξιότητες, γνώσεις και εξειδίκευση.
  • Επιδεικνύει θετική συμπεριφορά και ενεργεί ως πρότυπο.
  • Παρακινεί άλλους ενεργώντας ως παράδειγμα προς μίμηση.
  • Κινείται βάσει των αρχών εμπιστοσύνης και σεβασμού.
  • Επιδεικνύει ενθουσιασμό για τη συνεργατική σχέση καθοδήγησης.
  • Παρέχει καθοδήγηση και επικοδομητική ανάδραση.
  • Δεν κρίνει, δεν αξιολογεί, δεν εκπαιδεύει.
  • Εκτιμά τις απόψεις και πρωτοβουλίες των υπολοίπων.
  • Ακούει, κατανοεί και προτείνει πρακτικές και ρεαλιστικές λύσεις.
  • Προσβλέπει στη συνεχή εκμάθηση και βελτίωση των ικανοτήτων του στη διαδικασία καθοδήγησης.

Ποιος είναι ο ρόλος του Μέντορας Επιχειρηματικότητας;

  • Παρέχει συμβουλές, πρακτικές λύσεις και προοπτικές στον mentee.
  • Παρέχει πληροφόρηση σε ιδέες και σχέδια που του έχει δώσει ο mentee πριν προχωρήσουν σε υλοποίηση.
  • Μοιράζεται και προσφέρει σύνεση και συμβουλές ως απόρροια των εμπειριών του, ενώ ταυτόχρονα επιτρέπει στον mentee να έχει τις δικές του εμπειρίες.
  • Ενθαρρύνει και υποστηρίζει τον mentee να ολοκληρώσει το πρόγραμμα και τις ενέργειες που αυτό περιλαμβάνει.
  • Θεωρεί τον mentee υπεύθυνο για την επίτευξη των στόχων που έχουν θέσει.
  • Δημιουργεί ευκαιρίες για τον mentee που σε άλλες περιπτώσεις δε θα υπήρχαν (πχ. αυξημένη προβολή, πρόσβαση σε δίκτυα).
  • Υποστηρίζει τις ανάγκες και φιλοδοξίες του mentee.
  • Παρευρίσκεται σε συναντήσεις και ανταποκρίνεται στις δεσμεύσεις απέναντι στον mentee.
  • Αντιλαμβάνεται τις δεξιότητες που θα πρέπει να αποκτήσει ο mentee κατά τη διάρκεια του έργου και προσφέρει υποστήριξη για την απόκτηση των δεξιοτήτων αυτών.
  • Κάνει προτάσεις στον mentee για τη βελτίωση των δεξιοτήτων, των ταλέντων, των ικανοτήτων, της πρωτοβουλίας και της δέσμευσής του στην προετοιμασία για μελλοντικές προσπάθειες.
  • Αναπτύσσει ιδέες που θα εμπνεύσουν τον mentee.
  • Βοηθά τον mentee να εμπιστεύεται περισσότερο τον εαυτό του επιβραβεύοντάς τον, εμψυχώνοντάς τον και παρέχοντας δημιουργική ανάδραση.
  • Προτείνει άλλο μέντορα όταν εκείνος δεν μπορεί να προσδώσει αξία και εξειδίκευση σε μια συγκεκριμένη γνωστική περιοχή.
  • Δεν φοβάται να πει “Δε γνωρίζω”.
  • Ο ρόλος του μέντορα δεν περιλαμβάνει: Συμμετοχή στη διοίκηση της επιχείρησης του mentee.
  • Παροχή νομικής και λογιστικής υποστήριξης (εκτός αν αυτό είναι το επάγγελμα του μέντορα).
  • Ψυχολογική υποστήριξη και συμβουλές σε προσωπικά θέματα.

Ορισμένες συμβουλές για τον Μέντορα

Για την ποιότητα της σχέσης που πρέπει να δημιουργηθεί μεταξύ του μέντορα και του υποψήφιου, νέου επιχειρηματία, είναι σημαντικό αυτή να βασίζεται σε μια ουσιαστική αμοιβαιότητα: η αμοιβαία ανταλλαγή επιτρέπει, στον υποψήφιο νέο επιχειρηματία να αναγνωρίσει στον μέντορα ένα πρότυπο, με το οποίο θα τείνει να ταυτιστεί για την λύση των προβλημάτων και τον εντοπισμό των ευκαιριών.

Για να μπορέσει να πραγματοποιηθεί η παραπάνω σχέση, πρέπει να ισχύουν οι παρακάτω προϋποθέσεις:

  • Ο μέντορας δεν συναντά τον υποψήφιο νέο επιχειρηματία για να λύσει τα προβλήματά του ή για να πάρει αποφάσεις στην θέση του.
  • Ο μέντορας δεν είναι επαγγελματίας σύμβουλος επιχειρήσεων, αλλά απλώς ένα άτομο που δίνει σοφές και τίμιες συμβουλές.
  • Ο μέντορας δεν προτείνει τη δική του επιχείρηση ως μοναδικό σημείο αναφοράς, αλλά αναλύει διάφορες πλευρές του προβλήματος.
  • Ο μέντορας βοηθάει για να μπορούν να ξεπεραστούν οι εσωτερικοί φόβοι και οι ανασφάλειες, που αποτελούν το πρώτο εμπόδιο στην ορθολογική διαχείριση μιας επιχείρησης.
  • Ο μέντορας βοηθάει τον υποψήφιο στην απόκτηση της αυτοπεποίθησης και της εμπιστοσύνης στις ικανότητές του.
  • Ο μέντορας βοηθάει τον υποψήφιο επιχειρηματία/ απόφοιτο να αναγνωρίσει, να εντοπίσει τα προβλήματά του και να εξετάσει τις δυνατές εναλλακτικές λύσεις, να προβεί στις επιλογές και να λάβει αποφάσεις που στην συνέχεια θα εφαρμόσει.

Οι τέσσερις τύποι Mentoring

Η ύπαρξη πληθώρας ορισμών για το mentoring αντανακλά τα ποικίλα χαρακτηριστικά που ορίζουν και στοιχειοθετούν τις σχέσεις mentoring, τόσο ως προς τη δομή της σχέσης, όσο και ως προς το περιεχόμενο. Ακολούθως παρουσιάζονται οι βασικοί τρόποι ως προς τους οποίους διαφοροποιούνται οι σχέσεις mentoring:

   Τυπικό – Άτυπο Mentoring

H διεθνής βιβλιογραφία διαχωρίζει, μεταξύ τυπικού (formal mentoring) και άτυπου mentoring (informal mentoring):

Η βασική διάκριση μεταξύ τυπικού και άτυπου mentoring εντοπίζεται στη μεθοδολογία διαμόρφωσης της δυαδικής σχέσης. Οι σχέσεις άτυπου mentoring δεν είναι διαχειριζόμενες, δομημένες και αναγνωρισμένες από τον οργανισμό, μέσα στον οποίο αναπτύσσονται. Οι άτυπες σχέσεις mentoring είναι παραδοσιακά αυθόρμητες, αναπτύσσονται και εξελίσσονται χωρίς την εξωτερική παρέμβαση του οργανισμού. Βασική προϋπόθεση για τη διαμόρφωση τους είναι η επιθυμία τουλάχιστον ενός από τους συμβαλλόμενους, για τη σύναψη της «σχέσης». Οι σχέσεις άτυπου mentoring, αναπτύσσονται κατά τύχη και βασίζονται σε κοινά συμφέροντα, στον θαυμασμό του ενός για τον άλλο ή σε αυξημένες εργασιακές απαιτήσεις. Για παράδειγμα, ένας τυπικός τρόπος με τον οποίο μπορεί να σημάνει η έναρξη μιας άτυπης σχέσης mentoring είναι όταν δύο άνθρωποι εργάζονται στο ίδιο επαγγελματικό χώρο και ο λιγότερο έμπειρος ζητά τη συμβουλή ή τη συνδρομή του περισσότερο έμπειρου και αυτός πρόθυμα ανταποκρίνεται μοιράζοντας τις εμπειρίες του και παρέχοντάς του καθοδήγηση.

Αντίθετα, το τυπικό mentoring αποτελείται από σχέσεις που υποστηρίζονται, επικυρώνονται και επιδοκιμάζονται από τους οργανισμούς. Οι σχέσεις τυπικού mentoring απορρέουν συνήθως από την απαίτηση των οργανισμών να συμμετάσχουν τα άτομα, σε αντίστοιχα προγράμματα. Ο τρόπος με τον οποίο διαμορφώνονται αυτές οι σχέσεις προκύπτει από την επιθυμία του οργανισμού – ή του τμήματος διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού – να προωθήσει τους στόχους της οργάνωσης, να βοηθήσει τους εργαζομένους να ενσωματώσουν την αντίστοιχη κουλτούρα, ενώ παράλληλα εκπαιδεύονται από έμπειρους επαγγελματίες του ίδιου οργανισμού. Οι σχέσεις τυπικού mentoring μπορούν να παραλληλιστούν με τα «προξενιά». Αυτές διαφοροποιούνται από τις άτυπες, καθώς ακολουθείται μια διαδοχική σειρά ιεραρχικών σταδίων για την ολοκλήρωση των στόχων για τους οποίους διαμορφώθηκαν και έχουν συνήθως, μικρότερη χρονική διάρκεια από ότι οι σχέσεις άτυπου mentoring. Τα στάδια που συγκροτούν μια τυπική σχέση mentoring και που κατ’ επέκταση τη διαφοροποιούν από μια άτυπη είναι τα εξής:

  • Το αρχικό στάδιο κατά τη διάρκεια του οποίου, τα μέλη της δυαδικής σχέσης θέτουν βάσεις εμπιστοσύνης, στη μεταξύ τους σχέση και συνεργασία.
  • Το μεσαίο στάδιο κατά τη διάρκεια του οποίου, οι μέντορες υποστηρίζουν τους καθοδηγούμενους τους να προσδιορίσουν τους στόχους τους.
  • Το όψιμο στάδιο κατά τη διάρκεια του οποίου, οι μέντορες αλληλεπιδρούν με τους καθοδηγούμενους ούτως ώστε να ερευνήσουν τα ενδιαφέροντά τους, τα πιστεύω τους και τα αίτια που τους οδήγησαν στις επιχειρηματικές τους αποφάσεις.
  • Το τελικό στάδιο κατά το οποίο, οι Μέντορες λειτουργούν ως role models.

Οι σχέσεις τυπικού mentoring είναι εκείνες που αναπτύσσονται στα πλαίσια του προγράμματος mentoring του Γραφείου Διασύνδεσης Α.Π.Θ., καθώς η δομημένη μορφή τους θα επιτρέψει στην αποτελεσματικότερη εφαρμογή του.

Ακολούθως, παρουσιάζονται ορισμένες υποκατηγορίες του mentoring οι οποίες μπορούν να εντάσσονται παράλληλα σε οποιεσδήποτε από τις προαναφερθείσες κατηγορίες.               

Ομαδικό Mentoring

 Το ομαδικό mentoring, περιλαμβάνει περισσότερους από έναν καθοδηγούμενους. Το ομαδικό mentoring απαντά στις δυσκολίες που προκύπτουν, κατά τη διάρκεια εφαρμογής προγραμμάτων mentoring, για εξεύρεση εθελοντών μεντόρων. Έτσι λοιπόν, ένας ή περισσότεροι μέντορες εξυπηρετούν τις ανάγκες μιας ομάδας καθοδηγουμένων. Επιπλέον, το ομαδικό mentoring εξυπηρετεί και τις ανάγκες των καθοδηγουμένων που επιθυμούν διαπροσωπικές σχέσεις με άλλους καθοδηγούμενους ή που μπορεί να μη νιώθουν άνετα να αναπτύξουν μια δυαδική σχέση με τον μέντορα. Παρόλα αυτά υπάρχει αμφιβολία ως προς την ικανότητα του ομαδικού mentoring να παρέχει στο σύνολο των καθοδηγουμένων τις υπηρεσίες που παρέχει το παραδοσιακό mentoring, δυσχεραίνοντας έτσι τη δυναμική ανάπτυξης μιας ισχυρής σχέσης, μεταξύ μέντορα και καθοδηγούμενου.

           E-mentoring (online mentoring)

Το e-mentoring αφορά στην ανάπτυξη μιας δυαδικής σχέσης μεταξύ ενός μέντορα και ενός καθοδηγούμενου. Ο μέντορας και ο καθοδηγούμενος επικοινωνούν μέσω του διαδικτύου, τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα για ένα χρονικό διάστημα που θα προαποφασίσουν. Κάποια προγράμματα e-mentoring περιλαμβάνουν δύο ή/ και τρεις ακόμη προσωπικές συναντήσεις. Ο μέντορας και σε αυτήν την περίπτωση είναι καθοδηγητής ή σύμβουλος - στέλεχος σε θέματα καριέρας και απασχόλησης. 

 

Τελευταία τροποποίηση: 27/1/2014